luni, 11 octombrie 2010

Faptele. Simple calcule

Luna asta am muncit pentru statul român (în educaţie) 176 de ore, adică 8 ore pe zi. Aşa zice şi fluturaşul meu de salariu. Aş spune şi eu ,dar risc să supăr multe persoane prin afirmaţia asta, deoarece domnul preşedinte le-a spus că un profesor munceşte 16 ore pe săptămână, iar ceea ce afirm eu, că aş munci 40 este prea mult! Păi hai să explic: norma didactică de predare într-o săptămână 18 ore + 1 oră de opţional, suplimentară = 19 ore. Pregătirea minimă a fiecărei ore de curs, proiectarea acesteia, realizarea materialelor, alegerea conţinutului îmi ia cel puţin 20 de minute pe fiecare oră de curs, în total 20 min. x 19 cursuri dă aproximativ 6 ore. 2 teste (în medie) x 1 (o oră de pregătire a lor) = 2 ore. Corectarea celor 2 teste la 5 minute pe fiecare lucrare face cam 5 ore (5 min. x 30 de elevi x 2). Participarea la şedinţe, comisii metodice, cercuri pedagogice = o oră în plus. Dirigenţia, timpul în şcoală la dispoziţia părinţilor mai adaugă încă 2 ore în fiecare săptămână. Pregătirea permanentă, participarea la cursuri de perfecţionare şi formare, pregătirea pentru susţinerea gradelor didactice, serviciul pe şcoală şi alte activităţi educative în afara orarului şcolar mai adaugă ceea ce mai rămânea până la 40 de ore pe săptămână.
Pe fluturaşul meu de salariu mai scrie la final şi  suma de plată, adică salariul net sau mai popular "ce iau în mână" : 997 de lei (nouăsutenouăzecişişapte de lei). Să mai spun că stau bine cu acest salariu la nivelul cancelariei, poate chiar de invidiat pentru colegii mei ce ridică în ziua plăţii puţin peste 600 de lei. Mai precizez: vechime 11 ani, grad didactic II (anul acesta susţin gradul didactic I, care este şi ultimul şi îmi va adauga la salariu încă vreo 100 de lei, astfel obţinând MAXIM posibil).

După atâtea sume să trecem şi la împărţire, operaţie elementară de altfel: 997 : 176 = 5.66 de lei pe ora !!! Dacă ar fi să o distribui numai elevilor din clasă iese puţin mai jos de 40 de bani de elev (patru mii de lei vechi) la fiecare oră predată. Mă gândesc că în grabă, în pauză lasă la magazinul de la colţ cele patru mici monezi, neobosindu-se să ia restul la suc sau sandwish! Dacă ar ştii sărmanul ce risipă face şi că tocmai acela e preţul orei la care se grăbeşte!!

Se va obiecta: "Bine domnule, dar el are 6 ore ore pe zi, nu doar cu tine!". Păi tot aritmetica ne dă soluţia, aşa că să revenim la cifre: 0,4 lei x 6 ore x 5 dă fix 12 lei pe săptămână! Uimitor, nu?

După atâtea cifre las şi 6 probleme pentru o temă de acasă:

1. Cât valorează o oră de 40 de bani?
2. Ce părere aveţi de soluţia ca elevii să fie educaţi să nu mai lase cei 40 de banuţi rest, ci să îi aducă, atunci când vin la ore, într-o cutie a ... educaţiei?
3. După câte reforme centrate pe elev se va alege praful de învăţământ?
4. Impozitul pe care părinţii îl dau statului român nu poate acoperi suma ce revine pe fiecare elev? Este o soluţie să se încaseze direct această sumă şi să fie dedusă la impozit? Putem susţine şi cazurile sociale?
5. Suntem prea săraci sau prea indiferenţi? (noi, adică: cetăţeni, părinţi, oameni cu putere decizională, profesori, elevi)
6. A se căuta un sinonim pentru indiferenţi!

Voi discuta, într-un viitor articol, unde a dus şi va duce, în opinia mea, perpetuarea acestei stări de fapt.

P.S. Am scris în debutul textului că am muncit pentru statul român. Mă gândesc dacă nu sună pretenţios şi aş înlocui cu "am muncit pentru mine în slujba oferită de statul român". Aleagă cine-o vrea, chestia asta cu statul e destul de ambiguă! Voi posta începând de mâine continuări: Faptele au consecinţe. Analiza consecinţelor. Alte opinii pe această temă
P.P.S. Pe aceaşi temă, în alt registru, recomand articolul de la adresa http://microbe-is-tool.blogspot.com/2010/10/sil-vous-plait-monsieur-eleve.html

2 comentarii:

  1. Draga colega, 9,15 lei cat primesc eu pe ora impartiti la 30 de elevi imi aduc 30 de bani/elev. Eu iti propun urmatorul calcul: cineva dintre colegii nostri care sta mult mai bine la contabilitate decat noi doi, ce solutie alege: 1) sa-si dea sufletul pe catedra ora de ora si sa primeasca de la fiecare elev ( in mod simbolic, edident) 30 de bani, 2) sa nu faca nimic la scoala sa plece odihnit acasa si acolo sa lucreze pentru 30 de lei/elev pe ora? Ce zici? facem un sondaj printre profesori cu intrebarile astea doua?

    RăspundețiȘtergere
  2. 9,15 este costul brut pe o ora, tarif orar brut. am precizat in text ca vorbesc despre net. deci: brut 30 de bani, net 20 de bani, aproximativ si ca valoare medie. legat de intrebari: asta voiam sa fie un punct de atins in urmatorul articol, ca asa am spus la final, voi analiza , din punctul meu de vedere unde duc toate astea. pe scurt insa, nu e nevoie de un sondaj, ca nu e o situatie ipotetica, ci una reala, in care toti au gasit un raspuns (neoficial). grav nu e sa iti faci treaba acasa pe bani corecti ci sa iti muti clasa acasa la un pret mai bun :)! dar deh, nu sunt si astea consecinte?

    RăspundețiȘtergere